GALERIE ZERP ROTTERDAM / +31(0)10.8463730 / info@zerp.nl


WOUT BERGER - WHEN I OPEN MY EYES


  • Wout Berger (Ridderkerk, 1941) introduceerde binnen de hedendaagse kunst een aantal formele, stilistische en inhoudelijke innovaties, die hun oorsprong vonden in zijn fascinatie voor de fotografische techniek: hij maakte gebruik van de technische camera, koos voor buitengewoon hoge standpunten en was een van de eerste fotografen in Nederland die zich specialiseerde in het zelf vervaardigen van kleurenafdrukken.
  • Lees verder onderaan pagina. / English translation below.
  • Getoonde afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd.


  • Serie '' When I Open My Eyes, 
  • maten variabel in de editie 
  • 100 x 80 cm, edition 6 + 1 AP, € 3.950,- ( incl 9% BTW ), ingelijst met museumglas

  • 150 x 120 cm, edition 4 + 1 AP, € 7.800,- ( incl 9% BTW ), ingelijst met museumglas

  • 210 x 150 cm, 2 + 1 AP, € 12.700,- ( incl 9% BTW ), ingelijst met museumglas


PHOTOGRAPHY


13 - 12 - 2009


20 - 12 - 2009 


23 - 12 - 2009


24 - 12 - 2009


29 - 12 - 2009


13 - 01 - 2010


18 - 01 - 2010


22 - 01 - 2010


26 - 01 - 2010


01 - 02 - 2010


28 - 01 - 2010


12 - 02 - 2010


16 - 02 - 2010


17 - 02 - 2010


13 - 03 - 2010


22 - 03 - 2010


04 - 03 - 2010


06 - 03 - 2010


08 - 03 - 2010


19 - 07 - 2010


21 - 05 - 2010 - B


21 - 05 - 2010 - A


16 - 04 - 2010


17 - 04 - 2010


14 - 07 - 2010


16 - 07 - 2010 - A


16 - 07 - 2010 - B


20 - 07 - 2010


26 - 07 - 2010


05 - 08 - 2010


08 - 08 - 2010


14 - 10 - 2010


12 - 06 - 2011


30 - 08 - 2010


09 - 10 - 10


03 - 09 - 2010 - A


03 - 09 - 2010 - B


06 - 10 - 2010


28 - 12 - 2010


07- 01 - 2011


19 - 01 - 2011

21 - 01 - 2011

26 - 01 - 2011

22 - 01 - 2011

05 - 03 - 2011

21 - 03 - 2011 - B

21 - 03 - 2011 - A

06 - 06 - 2011

16 - 06 - 2011

03 - 07 - 2011

08 - 07 - 2011

20 - 07 - 2011

05 - 08 - 2011

22 - 10 - 2011

05 - 11 - 2011

02 - 11 - 2011

11 - 11 - 2011

13 - 11 - 2011

13 - 11 - 2011 - A

13 - 11 - 2011 - B

19 - 01 - 2012

22 - 06 - 2012

04 - 02 - 2012

06 - 11 - 2012


ARTIST STATEMENT


Wout Berger:


 “Meer dan 35 jaar ben ik fotograaf. Meer dan 35 jaar woon ik aan het IJsselmeer. Als ik ’s morgens mijn ogen opendoe, is het eerste dat ik zie: het IJsselmeer. Soms neem ik een foto van het meer, maar echt zien is anders. Pas toen een vriend tegen me zei: ‘Jij woont in je onderwerp’ viel het kwartje. Ik plaatste een statief op een vaste plek voor het slaapkamerraam en begon te kijken.

Zestig foto’s zijn het in totaal geworden. Die foto’s zijn met z’n allen mijn IJsselmeer. De ene foto is niet mooier dan de andere. Ga je zo naar foto’s kijken, dan raak je verzeild in esthetiek. Ik wil geen esthetiek. Ik wil wind fotograferen, licht. Elementen waarvan wij alleen de verschijningsvormen kennen. Je ziet de wind niet, je ziet een golf. Je ziet licht niet, je ziet de wolk die het licht vangt. En toch wil ik wind en licht vatten. In het steeds weer blijven kijken naar steeds weer hetzelfde onderwerp op steeds dezelfde coördinaten.

De verschillen tussen de opnamen kunnen klein zijn. Tussen twee foto’s die vrijwel identiek lijken, kan een maand tijdverschil zitten. Ondertussen blijft het onderwerp gelijk. Tenminste, dat denk je. Ongemerkt begint het onderwerp te veranderen. Was het eerst het meer, de horizon, de zon, de wolken, de golf, ongemerkt wordt het onderwerp de verschillen tussen de foto’s. De overgangen. Daarin hoop ik het onaanraakbare te benaderen. Hopeloos natuurlijk. Maar de poging.”

 


TENTOONSTELLINGEN / EXHIBITIONS


Museum MORE, Gorssel, NL, Nederlands Fotomuseum, Rotterdam, NL, De Vishal Haarlem, NL, Frans Hals Museum De Hallen, Haarlem, NL, Museum De Pont Tilburg, NL, Photo festival Brighton, UK, Lille, FR, Aperture, New York, USA, Museum of Modern Art, Arnhem, NL, ture as Artifice, Pinakothek, München, DE, Kröller Müller Museum, Otterlo, NL, Contour, Delft, NL, International Center of Photography, New York, USA, Musée Maison Europeenne de la Photographie, Paris, FR, The Art Institute, Chicago, USA, Fondation Salomon, Annecy, FR, Constructed Moment, Den Bosch, NL, Musé;e des Beaux Arts, Clermont-Ferrand, FR, Biënnale Conches, Conches en Ouche, FR, Maison Louis Vuitton, Roppongi, Tokyo, JP, Pictura, Dordrecht, NL, Stedelijk Museum, Amsterdam, NL, Bibliothèque Saint-Eloi, Paris, FR, Fotomuseum, The Hague, NL, Rencontres Internationales de la Photographie, Arles, FR, Institut Neerlandais, Paris, FR, Huis Marseille, Amsterdam, NL, Photographers Gallery, London, UK, Human Conditions, Madrid, SP, Abbaye St.André, Meymac, FR, Fotomuseum Winterthur, SW, Photo Biennial, Rotterdam, NL, 'Human conditions', Toronto, CA, Photo Institute, Rotterdam ('Constructing Identity'), NL, City Museum & Mappin Art Gallery, Sheffield, UK, Rencontres Internationales de la Photographie, Arles, FR, Museum Braunschweig ('Motivation Landschaft'), DE, Berliner Kunstverein ('Zeitgenossische Fotokunst aus den Niederlanden'), DE, Metropolitan Museum of Photography, Tokyo ('Critical Landscapes'), JP, Stedelijk Museum, Amsterdam, NL, Rijksmuseum, Amsterdam ('The Eternal Moment'), NL, Photobiennale Rotterdam ('Wasteland'), NL


COLLECTIES / COLLECTIONS


Stedelijk Museum, Amsterdam; Metropolitan Museum, Tokyo; Akzo Nobel Art Foundation, Arnhem; Ministry of Foreign Affairs, The Hague; LaSalle National Bank, Chicago; Randstad Collection, Amsterdam.; KPN, Groningen; Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam; Caldic collection, Rotterdam; Art collection ABN/AMRO, Amsterdam; Ministry of Internal Affairs, The Hague; Erasmus university, Rotterdam; KLM art collection, Schiphol;  Huis Marseille, Amsterdam; AMC art collection, Amsterdam; Art collection Fortis bank, Rotterdam; UMC art collection, Utrecht; Martin Margulies, Key Biscane; Museum de Lakenhal, Leiden; Bank Neuflize, Paris; Nelson-Atkins museum, Kansas, Usa. And differente private collections in The Netherlands, France, Monaco, United Kingdom, Germany, Usa, Japan and Spain.


KUNSTBEURZEN / ART FAIRS


KunstRAI, Amsterdam NL, PAN Amsterdam, NL, Art Amsterdam, Art Rotterdam, Dubai Art Fair, Photo Miami, Paris Photo, Palm Beach Photography,