GALERIE ZERP ROTTERDAM / +31(0)10.8463730 / info@zerp.nl


REINIER GERRITSEN


  • Reinier Gerritsen ( 1950) is fotograaf van de ‘condition humaine’, de mens in zijn sociale en culturele context.
  • Hij is bekend om zijn werk in de New Yorkse metro en de Amsterdamse panorama’s.
  • Zijn werk zit in veel collecties, oa Stedelijk Museum Amsterdam, Rijksmuseum, Akzo Nobel, Harvard, Mellon Bank of New York e v a
  • Lees verder onderaan pagina. / English translation below.
  • Getoonde afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd.


STANDPUNT NACHTWACHT


Standpunt Nachtwacht 01

Photography, fine art print on dibond, 2025,  x  cm, ed. 5 + 2 AP​, € 3.400,-- ( incl. 9% BTW )

 


Standpunt Nachtwacht 02

Photography, fine art print on dibond, 2025,  x  cm, ed. 5 + 2 AP​, € 3.400,-- ( incl. 9% BTW )

 


Standpunt Nachtwacht 03

Photography, fine art print on dibond, 2025,  x  cm, ed. 5 + 2 AP​, € 3.400,-- ( incl. 9% BTW )


Standpunt Nachtwacht 04

Photography, fine art print on dibond, 2025,  20 x 60 cm, ed. 5 + 2 AP​, € 3.400,-- ( incl. 9% BTW )


Standpunt Nachtwacht 05

Photography, fine art print on dibond, 2025,  x  cm, ed. 5 + 2 AP​, € 3.400,-- ( incl. 9% BTW )


OVER DE KUNSTENAAR / ABOUT THE ARTIST


Reinier Gerritsen is fotograaf van de ‘condition humaine’, de mens in zijn sociale en culturele context. Maar iets in zijn benadering van het menselijk gedrag en de manier waarop de soort zich in het wild onder uiteenlopende omstandigheden gedraagt, doet denken aan de fotograaf die in zijn schuilhut geduldig wacht op het moment dat een kudde gnoes naar de drinkplaats komt. Het is niet vergezocht om Gerritsen met een natuurfotograaf te vergelijken.

Tegelijk vallen de beelden in hun tijdloosheid samen met klassieke visuele motieven uit de beeldende kunst.

In de vroege jaren tien ging hij in de metro van New York op zoek naar passagiers die op reis van of naar werk een papieren boek lazen. Dat was op een moment dat het telefoonscherm de openbare ruimte al begon over te nemen. De passagier die leest, met de omslag van het boek bijna provocerend naar de medereiziger gericht (‘Ja, ik lees een papieren boek. Van Jane Austen. Wie maakt me wat?’) kreeg zijn monument in het inmiddels klassieke fotoboek The Last Book.

Zijn visie wordt mooi zichtbaar in het project Standpunt Nachtwacht, waar hij op uitnodiging van het Rijksmuseum van 2019 tot 2024 aan werkte.

Voor dit project volgde hij niet alleen het onderzoek dat gepleegd werd op het fameuze schilderij maar ook maakte hij vanuit het glazen huis dat om de Nachtwacht heen gebouwd is, liefdevolle groepsportretten van mensen. die het schilderij bekijken en bediscussiëren.

Deze beelden combineert hij in tweeluiken van bescheiden formaat en een bijzonder afwerking die nu bij Zic Zerp te zien zijn.

 

Reinier Gerritsen is a photographer of the 'condition humaine', man in his social and cultural context. Yet something in his approach to human behaviour and the way the species conducts itself in the wild under diverse circumstances is reminiscent of the photographer who patiently waits in their hide for the moment a herd of wildebeest comes to the watering hole. It is not far-fetched to compare Gerritsen to a nature photographer.

At the same time, the timelessness of his images coincides with classic visual motifs from the visual arts.

In the early tens of the century, he went into the New York subway in search of passengers reading a physical book on their commute to or from work. This was at a moment when the phone screen was already starting to take over public space. The reading passenger, with the cover of the book almost provocatively turned towards their fellow traveller ('Yes, I'm reading a paperback book. By Jane Austen. What are you going to do about it?'), was immortalised in the now classic photo book The Last Book.

His vision is beautifully apparent in the project Standpunt Nachtwacht (Viewpoint Night Watch), on which he worked from 2019 to 2024 at the invitation of the Rijksmuseum.

For this project, he not only followed the research being conducted on the famous painting but also created loving group portraits of people viewing and discussing the painting from inside the glass enclosure built around The Night Watch.

He combines these images in modest-sized diptychs with a special finish that are now on display at Zic Zerp.