ANNA LANGE


  • Anna Lange (Schaijk, 1969) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te 's-Hertogenbosch en het Sandberg Instituut in Amsterdam.
  • Het verkennen van nieuwe vergezichten is een sleutelbegrip in al haar zelf geïnitieerde projecten. Zij infiltreerde in het Nederlandse Leger gedurende de Bosnische oorlog; was de eerste en enige Poëtisch Adviseur op het Ministerie van Cultuur in Den Haag; ze leverde haar Meesterstuk in een uitgebreide ‘topofonie’ in film, fotografie en neon, terwijl zij in de vorm van essays correspondeerde met meester Anselm Kiefer; als executeur-testamentair van een oud boeren echtpaar begon ze het project Sideway Scenery en werkte o.a aan de trailer van White Mare.
  • Lees verder onderaan pagina. / English translation below.
  • Getoonde afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd.


BLIND SPOT


Blind Spot : N638 - Oil paint on reversed canvas, 2020, 59 x 48 cm, unique, € 2.200 ( incl. 9% BTW )


NEON


Meeting Messier (in collaboration witht AFTh. Van der Heijden) - Installation, handwriting in neon and roe-buck bust, 2020, 90 x 65 x 48 cm,  ed. 2 + 1 AP, € 3.500,-- ( incl. 9% BTW )


Copyright - Installation, neon, bicycle saddle, handlebars, 2016, 62 x 46 cm, Sold


Pass thru fire (in collaboration with Lou Reed), 2017, dimensions variable, ed. 1/3 + 1 AP, € 3.500,- ( incl. 9% BTW ) 


Registered Trademark - Installation, neon, moose skull, 2016, 120 x 110 cm, ed. AP 1, € 4.950,- ( incl. 9% BTW )


Sideway Scenery III (in collaboration with Lou Reed) - Installation, 2017, dimensions variable, ed. 2/3 + 1 AP, € 9.800,- ( incl. 9% BTW )


A 73 (in collaboration with A.F.Th. van der Heijden - Installation, 2017, dimensions variable, ed. 1/2, € 1.850,- ( incl. 9% BTW )


​Sideway Scenery I (in collaboration with A. F. Th. van der Heijden) - Installation, mixed media, 2015, 250 x 230 cm, ed. 1/3, € 8.750,- ( incl. 9% BTW )


​Sideway Scenery II (in collaboration with Lou Reed) - Installation, mixed media, 2015, 290 x 289 cm, ed. 1/3, € 12.875,- ( incl. 9% BTW )


​Cerise in me (in collaboration with A. F. Th. van der Heijden) - Installation, neon, stuffed pheasant, 2015, 120 x 100 cm ed. 2/3 + 1 AP, € 3.900,- ( incl. 9% BTW )


Copyright - Installation, neon, bicycle saddle, handlebars, 2016, 62 x 46 cm, AP 1, € 2.950,- ( incl. 9% BTW )


​Registered trademark - Sculpture, neon and moose skull, 120 x 110 cm, ed. 2/2 + 1 AP, € 3.700,- ( incl. 9% BTW )


NUNC STANS


Nunc Stans - 2017, sculpture, painting, wax egg, 26 x 43 cm, ed. AP, € 1.950,- ( incl. 9% BTW )


FUNÈBRE


Uit de Foto serie FUNÈBRE / From the Photo series FUNÈBRE (vlnr / klik en vergroot de afbeelding.)
FUNÈBRE 0, 80 x 60 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3+2AP
FUNÈBRE 1, 60 x 40 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3+2AP
FUNÈBRE 4, 60 x 40 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3+2AP
FUNÈBRE 3, 60 x 40 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3+2AP
FUNÈBRE 2, 60 x 40 cm, Lambda print on Dibond, iced image, ed. 3+2AP

LOCUS POCUS


Nederland | 2011 | 10 min. | miniDV | 4:3 | kleur | stereo | 

Regie, Scenario: Anna Lange
Camera, montage, licht en geluid: Anna Lange
Algemeen assistent: Arnoud Kremers
Cast: Berna Smolders
Music Sample: Louis Andriessen
Sound Track: Manuel Cooymans / DJC recording , Anna Lange, Malu Peeters
Recording: Anna Lange, Malu Peeters
Productie: Mondriaan Fonds en Provincie Brabant

Locus Pocus is een korte film over de geest van een overleden vrouw, die geen afscheid kan nemen van haar huis en terugkeert. Al haar pogingen om weer contact met het leven te krijgen zijn vergeefs. Uiteindelijk berust zij in het onvermijdelijke. De geest verdwijnt om nooit meer terug te keren.

Netherlands | 2011 | 10 min. | miniDV | 4:3 | colour | stereo 

Direction, script: Anna Lange
Camera, editing, light and sound: Anna Lange
General Assistance: Arnoud Kremers
Cast: Berna Smolders

Music Sample: Louis Andriessen
Sound Track: 
Manuel Cooymans / DJC recording , Anna Lange, Malu Peeters
Recording: Anna Lange, Malu Peeters
Production: Mondriaan Fonds en Province Brabant

Locus Pocus is a short movie about the spirit of a deceased woman, who can't say goodbye to her house and returns. All her efforts to get in touch with life again are in vain. She finally submits to the unavoidble. The ghost vanishes and will never return again.


XENIA EEN TOPOFONIE


Deze films zijn een onderdeel van een groot project van Anna Lange, waarin zij bij wijze van meesterproef haar intieme band met het landschap verbeeldt in verschillende media zoals film, fotografie en neon. Het project Xenia begon in de Sinai woestijn waar de dichter zich - na haar avontuur als Poëtisch Adviseur van het Ministerie van Cultuur -een tijd lang terugtrok om zich te bezinnen op haar verdere koers. Zij besloot het eigen landschap als grondstof in te zetten voor haar Meesterstuk. Als Meester koos zij Anselm Kiefer die zij ontmoette en die haar met een scherp gevoel voor symboliek uitnodigde tot een apologie. Dit mondde uit in een keten van beelden en een correspondentie in essays. Van het hele project deed Anna Lange verslag in haar publicatie XENIA, a Topophony.

These movies are part of a large project by Anna Lange, in which she expresses as a ‘masterproof’ her intimate relationship with landscape in different media as film, photography and neon. Her project Xenia started in the Sinai desert, where the poet withdrew herself ( after her adventure as Poetical Adviser at the Dutch Ministery of Culture )to reflect on her further course. She decided to use her home landscape as material for her ‘masterpiece’. As her master she choose Anselm Kiefer whom she met and who with a keen eye for symbols invited her to an artistical apology. This resulted in a series of images and a correspondence in essays. About the whole endeavour Anna Lange wrote in her publication Xenia, a Topophony.


Seven days and nights in the Sinai - Photography, baryt on dibond, 80 x 120 cm, 2012


Charta Mythica - mixed media on sink, 40 x 30 cm


Charta Mythica (Draft by Louis Andriessen) - mixed media,  
40 x 30 cm


XENIA I, II, III


Nederland | 2006 | 12 min. | 35mm | 1:1.66 | zwart/wit | anders| geen dialoog

Regie, camera, montage: Anna Lange
Compositie: Louis Andriessen
Viool en stem: Monica Germino
Productie: Mondriaan Fonds, Anna Lange

In de triptiek Xenia wordt de blik van het kind getoond als een magisch, mythisch en zelfs mystiek oog.

Het filmproject startte met een reeks zielekaarten, die zowel letterlijke plekken van Brabant bestrijken, alsook de synthetische velden van herinnering. Toen de etsplaten klaar waren, vroeg Anna Lange Louis Andriessen daarin routes te tekenen, met de gedachte aan een compositie voor viool en stem. De Filmmaker is de kaarten / oerpartituren gaan 'bereizen' en filmde jaren op allerlei locaties in Brabant. Daaruit is onder andere dit drieluik ontstaan. Andriessen heeft daarop weer zijn compositie afgemaakt, die uit drie contrasterende delen bestaat. Deel I, Sarabande is een langzaam deel, van een verstoorde sereniteit. Caccia is het tweede deel, snel van tempo, een achtervolging. Het derde deel,Song, is een dramatisch onderdeel waarbij de violiste de laatste strofe van het gedicht Voyelles van Arthur Rimbaud zingt.

Deze film is een sleutel tot het hele project. Uit het eerste luik van de film ontstond een woordtekening die in neon werden uitgevoerd: Drommend dromend wolken romend. Uit het tweede luik ontstond de grote neonsculptuur: Kakelatuur.

 

Netherlands | 2006 | 12 min. | 35mm | 1:1.66 | black/white | no dialogue

Direction, camera, editing: Anna Lange
Composition: Louis Andriessen
Violin and voice: Monica Germino
Production: Mondriaan Fonds, Anna Lange

This film project started with maps of the soul, that cover literal spots in Brabant as also synthetic fields of remembrance. When the etching-plates were ready, Anna Lange asked Louis Andriessen to draw tracks in it with the thought of a composition for violin and voice. The filmmaker ‘traveled’ along these basic scores and filmed for years on different locations in Brabant. This resulted among other movies in this triptych. Andriessen on his turn now finished his composition, that has three contrasting parts. Piece I, Sarabande, is a slow part of disturbed serenity, Caccia, the second piece, has the quick pace of a chase. The third piece, Song, is a dramatical movement in which the violist sings the last strophe from Arthur Rimbaud’s poem Voyelles.

This triptych is a key to the whole project. From the first period of the movie a worddrawing was extracted Drommend dromend, wolken romend and set in neon. From the second period the large neonsculpture Kakelatuur was derived

DROMMEND DROMEND I - ​Sculpture, neon, 2004, 120 x 80 x 15 cm, Ed. 2/3


KAKELATUUR -​Sculpture, neon, 2003
320 x 85 x 25 cm, Ed. 2/3


DE AARDAPPELETERS / SPACE POTATOES


Nederland | 2006 | 7 min. | 35mm | zwart/wit | zwijgend | geen dialoog

Regie, camera, montage: Anna Lange
Productie: Mondriaan Fonds, Anna Lange

In de cultus rondom de aardappel op het erf van twee oude keuterboeren portretteert de filmmaker een verloren levenswijze, waardoor zij diep is beïnvloed. Het is evenzeer een ode als een vaarwel met een relativerende noot. Die ons evenzeer betreft als de twee eenvoudige hoofdrolspelers. 

Netherlands | 2006 | 7 min. | 35mm | black & white | silent | no dialogue

Director, photography, editing: Anna Lange
Production: Mondriaan Fonds, Anna Lange

The potato cult in the life of two old peasants at their farm. The filmmaker portrays a lost way of life which she was deeply influenced by. It is a tribute as well as a goodbye which puts things into perspective. Concerning us as much as the two humble characters. 


CORPUS CHRISTI


Nederland | 2006 | 6 min. | 35mm | pal | kleur, zwart/wit | zwijgend | geen dialoog

Regie, camera, montage: Anna Lange
Productie: Mondriaan Fonds, Anna Lange

Ooit hoorde de filmmaker van een oude non het verhaal van de hostie bakkerij in haar klooster en het varken dat ze met het afval vet mestten en later opaten. In een haast documentaire collage ervaren wij een subtiel associatiespel met het thema geven en nemen, dat op het einde behoorlijk dicht bij het geheim van de Heilige Communie komt.

Netherlands | 2006 | 6 min. | 35mm | pal | colour, black & white | silent | no dialogue

Director, photography, editing: Anna Lange
Production: Mondriaan Fonds, Anna Lange

Once the filmmaker was told a story by an old nun about the monastery's host bakery and the pig they fattened with the waste and later consumed. In an almost documentary collage we experience a subtle play with associations on the theme of give and take, that in the end comes quite near to the secret of the Holy Communion.


ZWARTE MANEN / MOONS DARK


Nederland | 2007 | 1 min. | 35mm | 1:1.66 | zwart/wit | stereo | geen dialoog

Regie, camera, montage en geluid: Anna Lange
Productie: Mondriaan Fonds, Provincie Brabant, Anna Lange

Zwarte Manen is een korte film ontstaan tijdens een hevige koorts van de filmmaker, terwijl zij een bezoek bracht aan de Medici-kapel in Florence. De donkere zijde van de maan - ons sterven - wordt getoond als een toestand van luciditeit. Zwarte Manen is ingebed in twee gradaties van stilte,die zijn uitgedrukt in twee neonsculpturen. SILENCIO ging vooraf aan de productie van de film. SILENCIO PROFUNDO ontstond nadat de film was voltooid. 

Netherlands | 2007 | 1 min. | 35mm | 1:1.66 | black & white | stereo | no dialogue

Director, camera, editing and sound: Anna Lange
Production: Mondriaan Fonds, Provincie Brabant, Anna Lange

Moons Dark is a short movie born out of a severe fever from the filmer while visiting the Medici-chapel in Florence. The dark side of the moon - our dying - is shown as a state of lucidity. The film is embedded in two gradations of silence,wich were expressed in the two neon sculptures. SILENCIO proceeded the production of the movie. SILENCIO PROFUNDO arose after the film was finished.


Silencio - Sculpture, neon on Sink, 2007, 62,5 H x 367 W x 16 D cm, Ed. 2/3


Silencio Profundo - Sculpture, neon on Sink, 2009, 62,5 H x 372 W x 16 D cm, Ed 1/3


SILENCIO DURO


Silencio Duro - Sculpture, neon, 2011, 62,5 x 350 x 16 cm, ed. 3/3


SALVE / JE T'AIME


In een vorm van faction toont Anna Lange een fotografisch dubbelportret dat is opgezet als een tweeluik.

Salve, Latijn voor gegroet en welkom, luidt de titel van een portret dat Anna maakte over een zeer rijke kunstverzamelaar die woonde als een zwerver in eigen huis. In een filmische fotoreeks zien we een persoon die letterlijk schilderijen ophoopt in zijn grote landhuis, waar hij duidelijk alleen woont. De motivatie achter deze manische verzamelwoede heeft niets te maken met de artistieke kwaliteit van de schilderijen, maar is geheel bepaald door hun mogelijke marktwaarde. Wij krijgen een kijk in het holle universum van een vrek, die, op het einde, letterlijk met zijn hele collectie in vlammen opgaat.

De titel Je t’aime is afgeleid van een schilderij van iemand die duidelijk al een hele tijd niet meer schildert. Deze reeks gaat over een kunstenaar die zijn muze is kwijtgeraakt en wegteert in melancholie. De totale inertie van de hoofdpersoon wordt versterkt door diens obsessie voor pornografie. Anna lange oordeelt niet, maar laat ons nadenken over de schade die fixaties in ons leven kunnen aanbrengen. Wij zijn getuige van het verlies van een ideaal.

By means of faction Anna Lange shows a double photographic portrait as a diptych.

Salve: Latin for greetings and welcome, his is also the title of a photographic portrait series by Anna Lange about a very wealthy art collector who lived like a tramp in his own house. In a filmic series of photos, we see a man who fervently stockpiles paintings in his large country house, where he clearly lives alone. The motivation for this manic urge to collect has nothing whatsoever to do with the artistic quality of the paintings, but is prompted purely by their anticipated market price. We are granted a view of the hollow universe of a miser who, in the end, quite literally goes up in flames with his entire collection.

The title Je t’aime was taken from a painting by someone who has clearly not painted for some time. This series deals with an artist who has lost his muse and is wasting away in melancholy. The total inertia of the main character is reinforced by his obsession with pornography. Anna lange does not judge, but makes us think about the damage that fixations can inflict on our lives. We bear witness to the loss af an ideal.

(Klik en vergroot de afbeelding)
Salve - Photograph, baryt on dibond, 150 H x 420 W cm, 2012
Je t'aime - Photograph, baryt on dibond, 150 H x 420 W cm, 2012


COLLECTIES / COLLECTIONS


Verbeke Foundation, Belgium
SMAK, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst , Gent, Belgium
Meuling -Reum, Germany
Commisariaat voor de Media, Hilversum, The Netherlands
De Nederlandse Cacao fabriek, Helmond, The Netherlands
Gemeente s'-Hertogenbosch, The Netherlands
VPRO,Hilversum, The Netherlands
Osram collection, Belgium
Martha Herford Museum, Germany
Different Private Collections


TENTOONSTELLINGEN / EXHIBITIONS


2020

Gekende woorden, Kunstacademie, Tielt, BE

Art Rotterdam, Van Nelle fabriek, Zerp Galerie, Rotterdam, NL

2019

Salon d'Hiver, Zerp Galerie, Rotterdam, NL

Im Licht der Nacht-Vom Leben im Halbdunkel, Museum Marta Herford, (DE).  

Benefiet veiling EMERGENT, Veurne, (BE) 

Camouflaged Pearls #2, Bruthausgallery, Waregem, (BE)

JurIylid voor de Carat Lucas Gassel prijs, De Cacaofabriek, Helmond

De Heks van Dongen/Dongen revisited, Stedelijk Museum Breda. Oktober 2019 t/m januari 2020

Landkunst Oude Buisse Heide, Achtmaal

25 & 20 , DE nederlandsche CACAOFABRIEK-1993-2013, Helmond, NL

Monumental Shift, ZERP Galerie - Rotterdam.

Vincent inspireert - Aanwinsten, Vincent van GoghHuis - Zundert, NL

2018

'Sideway Scenery: N638', Van Gogh Huis Zundert (solo), NL

'Bruthaus Artfilm Festival' at CC De Schakel, Waregem, BE

Van Gogh Artist-in-residence,Vincent van Goghhuis Zundert, NL

DFFRNCE, Bruthausgallery Waregem, BE

Koorts/Fever, Galerie Emergent, Veurne, BE

Coordinated Coordinates, Galerie Helder, Den Haag, NL

2017

Salon d'Hiver, ZERP Galerie, Rotterdam, NL

Dag van de korte film, Deventer, NL

"Zicht op Licht in de kunst van nu,", Museum IJsselstein, IJsselstein, NL

​FIXED WORKS BruthausGallery , Waregem, BE

RE-FORMED, Kunstraum hase29, Osnabruck, DE

Zomerexpositie 2017:10 jaar Verbeke Foundation, Kemzeke, BE

Artist at 'correspondence international' during the Triennial of Modern art, Kathmandu, NP

Camouflaged Pearls, BruthausGallery, A view of international artists identity, Waregem, BE.

Sideway Scenery, ZERP Galerie (solo), Rotterdam, NL

2016

Investigations into the Uncanny, Willem2Fabriek, s'-Hertogenbosch, in collaboration with S.M.A.K Gent, NL

Eigentijds licht in de kunst, Museum IJselstein, NL

SIDEWAY SCENERY, DUSK OR DAWN, Bruthaus Gallery (solo), Waregem, BE

Kunstfestival Watou, Watou, Belgium

Salon du Printemps, ZERP Galerie, Rotterdam, NL

​TIG #4, Gent, Belgium

Universal Baby, ZERP Galerie, Rotterdam, NL

Cabinet d'Amis: The Accidental Collection of Jan Hoet, Hotel de la Poste, Art Brüssels, BE

Art Rotterdam, ZERP Galerie, Rotterdam, NL

SIDEWAY SCENERY, NEXT STOP, Hilvaria Studio's (solo), Hilvarenbeek, NL

2015
Hallucinaties, Lichtkunst Gouda 201, NL

SIDEWAY SCENERY,NEXT STOP (Solo), Hilvaria Studio's,Hilvarenbeek
Shoes Or No Shoes Museum, Oudenaarde, BE

Jan Hoet-eine Hommage,MARTa Herford Museum, DE

Language & ART Gallery Tour 2015 Kunsthal, Rotterdam
46e Poetry International Festival, NL

PASS,Huise, Mullem, Wannegem en lede, BE

SEEING=BELIEVING, Galerie ZERP, Rotterdam

2014
Salon Zerp, Zerp Galerie, Rotterdam, NL

Schelstraete/Delacourt, Gent, BE

De Korte Film Poule, EYE Film Institute, Amsterdam, NL

# 3 layers: the string, Worm,Rotterdam, NL

2013

Art at the Warehouse Rotterdam, NL

PAFID, Patagonia, Argentina

Societeit Amicitia/De Zwarte Arend 's-Hertogenbosch, NL

Finishes script White Mare.

Middle Gate Geel, Geel, Belgium. Curated by Jan Hoet.

Incubate, Tilburg, NL

mEATing,Kill your Darlings,Tilburg, NL

Salon Zerp, Zic Zerp,Rotterdam, NL

VERBEKE_WINTEREXPOSITIE, BE

Museum Marta Herford installs neon, DE

Ram Foundation, Rotterdam, NL

# 3 layers: the string, Worm, Rotterdam, NL

Salon Zerp, Galerie ZERP, Rotterdam, NL

2012

Mirta Demare Gallery, HORIZON HORIZONS, Rotterdam, The Netherlands

paviljoen rotterdam #1, Rotterdam, The Netherlands

34th International Film Festival, Clermont-Ferrand, France

ON THE MOVE / LIBER STUDIORUM, De Nederlandse CACAOFABRIEK, Helmond, The Netherlands

Sint-Jan, Sint - Baafskathedraal, Gent, Belgium

Club A project, Loods 6, Amsterdam, The Netherlands

2011

COLOSSAL Kunst Fact Fiction, Germany

Starts writing on the script White Mare

Spazio Tempo Arte, Napels, Italy

Première LOCUS POCUS at Nederlands Filmfestival Utrecht, The Netherlands

Contribution to bookpresentation: Soms als Tijden wat blijven, Boxtel, The Netherlands

Signes de Nuit, Paris, France

November Music,´s-Hertogenbosch, The Netherlands

Travels through North-India and Nepal

2010

Change of the Century,Museum Kunstlicht in de Kunst, Eindhoven in collaboration with S.M.A.K Gent, Belgium

deWILLEM3,Vlissingen, The Netherlands

COLOSSAL kunst Fact Fiction, Germany

Film Biennale / film3 (kyu-bik film) Filmmuseum/Westergasfabriek, Amsterdam, The Netherlands

*Instant Cinema* Time-based Art Forum Filmmuseum,Amsterdam, The Netherlands

Becomes Executioner of the Last Will...

Starts shooting AWAY FROM THE FLOCK

UNSTABLE MATTERS,Filmmuseum, Amsterdam, The Netherlands

Starts shooting LOCUS POCUS ( In Memoriam Haps)
Videoex 2010,Zurich, Switzerland

ISMISTIC INSTITUTES ... Pieter Engels-The RRRolls-Royce Among

rtists at Museum Jan Cunen, Oss, The Netherlands

2009
S.M.A.K.Gent, Belgium, Bookpresentation XENIA.

FILMLAB/Ruimtevaart The Hague, The Netherlands

SHIFT Festival/Neighbours,Toronto, Canada

Publieke Werken:De Nederlandsche Cacaofabriek, Helmond, The Netherlands

Impakt touring program:Filmhuis, The Hague, The Netherlands

Dutch Cultural Festival,Budapest, Hungary

Signes de Nuit, Paris, France

COLOSSAL Kunst Fact Fiction,2009- Dec.2011, Germany

Stormlicht, Museum van Bommel van Dam Venlo, The Netherlands

Stedelijk Museum Aalst, Belgium

Galerie Petra Northeide-Eycke Nettetal, Germany,

Willem 3 Vlissingen, The Netherlands

Mediawave 2009, Hungary

DUTCH URBAN CULTURE,Vinzavod, Moscow, Russia

25 FPS International Film/Video festival, Zagreb, Croatia

Cirque du Clochard, s´-Hertogenbosch, The Netherlands

Visits New York, meets Lou Reed

Change of the Century,Museum Kunstlicht in de Kunst, Einhoven, The Netherlands. In collaboration with S.M.A.K. Gent, Belgium

2008
Further extension of the topophony in lightsculptures throughout Europe
Expositie Signaal,Centrum kunstlicht in de kunst, Eindhoven, The Netherlands
SHORT & SWEET, Kortfilm Brabant, The Netherlands
De Dag van de Religieuze Film, Kinepolis Hasselt, Belgium
Museum De Pont, Tilburg, The Netherlands
Int´l fest of cinema & technology, Los Angeles, USA
(CSIF)$100 Film Festival, Calgary, Canada
Ad Absurdum,Museum Martha Herford, Germany
Visual/AudibleFilmmuseum, Amsterdam, The Netherlands
Vondelkerk,Amsterdam, Lux, Nijmegen, The Netherlands
Filmhuis MovieW, Wageningen, WORM, Rotterdam, The Netherlands
´t Hoogt,Utrecht,Filmhuis Den Haag, The Netherlands
Museum van Bommel van Dam, Venlo, The Netherlands, Bookpresentation XENIA.
Canvascollectie:Paleis voor schone kunsten/Bozar, Brussel, Belgium
FRAGILE, Summerproject Hoet Bekaert Gallery,Gent, Belgium
Museum of contemporary art, MOCA,Washington DC, USA
Split Film Festival, Croatia
ATA film and video, San Francisco, USA
Beelden aan het water, Goes, The Netherlands
NEDERLANDS FILM FESTIVAL, Utrecht, The Netherlands
Filmfestival tour Canada: Victoria, Edmonton, Winnipeg, Ottawa and Toronto.
Schatten van brabant, FF Forum, Eindhoven, The Netherlands
The international experimental cinema exposition, Paonia, Colorado, USA
Tweede Bildts Kortfilmfestival, Friesland, The Netherlands
Museum van Bommel van Dam, Venlo, The Netherlands
SHIFT Festival/Neighbours, Muziekgebouw aan het IJ Amsterdam, The Netherlands

2007
GHB (Groot Hertogdom Brabant), shows part of Xenia the topophony. Van Abbemuseum Eindhoven, The Netherlands
SMS ‘s-Hertogenbosch, The Netherlands (s): shows core of Xenia, a topohony. Solo. Curated by Bart Rutten
International Filmfestival Rotterdam, The Netherlands
Starting from Scratch Cinema De Balie Amsterdam, The Netherlands
Mad Cat Highlights Filmtour 2007 throughout the United States and Canada.
Speaker at Studium Generale De Woorden en de Beelden, artacademy St.Joost, The Netherlands
Film in Brabant (The Netherlands) Kort, Chasse Cinema Breda, Electron Breda, Plaza Futura Eindhoven, TAC Eindhoven, Verkadefabriek´s-Hertogenbosch, Filmtheater Fanfare Oudenbosch, Filmfoyer Tilburg.
Festival´´Cinema at home´´, Velp (Arnhem), The Netherlands
GDMW (GEEN DADEN MAAR WOORDEN Festival), De Verkadefabriek,´s-Hertogenbosch, The Netherlands
NL Filmfonds, Celluloid/Digitaal 6,Cinema de Balie Amsterdam, The Netherlands
Theaterfestival de Boulevard,s´-Hertogenbosch, The Netherlands
DUTCH PUNCH 3, St.Petersburg / Moscow/ kalingrad/Pskov, Russia
National Museum of women in the arts,Washington D.C., USA
Expositie Signaal,Museum Kunstlicht in de kunst Eindhoven, The Netherlands
Museum SCRYPTION ,Tilburg, The Netherlands
SHORT & SWEET. Kortfilm Brabant, The Netherlands
November Music 2007 s´-Hertogenbosch, The Netherlands, Gent, Belgium
PETAZZIE, Effenaar, Eindhoven, The Netherlands
Works on the finishing touch of her book XENIA.

2006
Takes part in the twelfth Filmbanktour Buitenleven, The Netherlands: Plaza Futura Eindhoven, ‘t Hoogt Utrecht, Focus Filmtheater Arnhem, Cinema De Balie Amsterdam.
Filmevening Kunstcamping, The Netherlands
Invitation for the 10th Mad Cat Festival San Francisco, Berkeley and Oakland, USA.
Starts shooting Zwarte Manen (Moons Dark).
Short Film in the Palace, Blachik, Bulgary
Neon installed at the Melkfabriek, gift of Woningbouwcooperatie(SWH) Zayaz for the city of ‘s-Hertogenbosch, The Netherlands
Synch Festival, Athens, Greece
Impakt Festival Centraal Museum Utrecht, The Netherlands
Festival Film in Brabant, The Netherlands, October 2006: Chasse Cinema Breda,Verkadefabriek´s-Hertogenbosch, Plaza Futura Eindhoven en Filmfoyer Eindhoven.
Definite composition of the photoseries Je t´aime and Salve.
Invitation for the International Documentary Festival Amsterdam, The Netherlands (IDFA /Paradocs), November.
Akbank Short Film Festival, Istanbul, Turkey

2005
Invitation Cacaofabriek Helmond, The Netherlands: Alles van waarde moet weg.
June 1: First screening of Xenia a Triptych, an installation with music and film by Louis Andriessen and Anna Lange at the opening of the Holland Festival Amsterdam and later the same month at the opening of het nieuwe Muziekgebouw aan het IJ, The Netherlands
Screening Corpus Christi at the Museum for Religious Art, Uden, The Netherlands
Screening of De Aardappeleters next to Van Gogh paintings in the Noorbrabants Museum, The Netherlands
Neon installed at the headoffice of Net II Hilversum, The Netherlands
Invitation Cacaofabriek Helmond, The Netherlands

2004
Starts shooting Corpus Christi
Group exhibition at the SMS ‘s-Hertogenbosch, The Netherlands
A two days session with Rudi Fuchs and Jan Hoet between the scaffolds of the new Museum Marta Herford, Germany
Designs neon for the Nederlandsche Cacaofabriek Helmond, The Netherlands
Group exhibition Five Years SMAK Gent, Belgium
Group exhibition at the Noordbrabants Museum, The Netherlands

2003
The Kakelatuur, a sculpture in neon is installed at Commissariaat voor de Media in the new building by architect Koen van Velzen, Hilversum, The Netherlands
Try out first cut Xenia for television professionals in the Singermuseum Laren, The Netherlands
Stops shooting Koning, de Kooning, because the physical condition of the main character makes further filming impossible. Starts shooting De Aardappeleters / Space Potatoes
Groupexhibition Spazio Consolo Milano, Italy
Groupexhibition Galerie Boven, Amsterdam, The Netherlands

2002
Starts shooting Koning, the Kooning.
Receives invitation to take part in the international project Dutch Souvenirs at the European Ceramics Workcentre. Writes the essay On the Souvenir and creates a collection of Precious Potatoes
Starts a script for a short movie: Lonely in Landerd

2001
Starts shooting Xenia. The medium neon gets involved in the project. Many sketches. Two screenbooks are written: De Aardappeleters (Space Potatoes) and Koning, de Kooning
The correspondence with ‘Master’ Kiefer becomes an Ars Poetica Groupexhibition at the Kesselhaus Mannheim, Germany

2000
Meets Anselm Kiefer and gets the ‘mission’ to express in images and words a personal philosophy
Designs maps. Marks together with composer Louis Andriessen the routes for Xenia,a topohony. Inspired by these Chartae Xeniae first drafts for a filmtriptych (about the magical, mythical and mystical way of seeing one’s own landscape) are made.

1999
Recovers from a severe operation. Starts in bed a new project ‘Masterpiece’ with two Dokumenta curators – Rudi Fuchs and Jan Hoet – as ‘seconds’, with whom letters and conversations are exchanged.
Meets Georg Baselitz in Amsterdam, The Netherlands
Meets Jannis Kounellis in Vienna, Austria
September: makes a journey through Finnish Lapland and visits in Inari the artist-hermit Haro Kaumela

1998
Fourth Advice: Concept for a Topohony with composer Louis Andriessen and songwriter Lou Reed, a project for the XXI century.
Mai 1: the first copy of Je Maintiendray, published by SDU, is handed over to the Minister of Culture in the Stedelijk Museum Amsterdam. The book contains a phantastic overview from both the Artemists Regiment and the Poetical Advisership.
June: Participates with seven huge portraits (silk screen ink on canvas) The Unknown Soldier/Warhola´s at the exhibition and forum of The Reproducability of Time at the Graphic Studio Den Bosch, The Netherlands
Stays as an act of purification seven days and seven nights at the Sinai Desert

1997
First Advice January, broadcasted on the national radio(Newsreader:Donald de Markas): The Tables of Urgent Invisibilities in Braille and fur.
Second Advice:Cadavre exquis d’Europe, a sculpture of neon, made from the handwritings of the European Ministers of Culture, in de eregalerij van het Rijksmuseum during the Euro-summit in june Amsterdam.This sculpture is also exhibited at the Centre de Conférences Kirchberg,Luxembourg during the exchange of the European Chairmanship between the Netherlands and Luxembourg. The European Ministers of Culture all receive the Ismistic Manifesto in their own language
Third Advice September:Academia Utopia, a didactic poem dedicated to the Art Education Board of the Netherlands.
Contributes to Type Face Café in the Melkfabriek Den Bosch with an experiment in the Newspaper.

1996
Further realisation of images concerning the Artemists Regiment. Performance at the Royal Academy of Fine Arts Antwerp,Belgium.
Lecture at the Sandberg Institute Amsterdam. Receives a Certificate of Excellence for the Artemists Regiment.
Nomination NPS Cultureprize. Refuses further participation on nearer acquaintance.
Appointed as Poetical Adviser of the Minister of Culture Aad Nuis (In the first purple Goverment).

1995
Introduction of the Artemists Regiment in the Dutch Army. November Censure and discharge.

1994
Infiltrates the Dutch Army and signs an official contract, March.
Writes the Ismist Manifesto.
October.-Challences David Bade to a debate in the Stedelijk Museum Amsterdam with the device: Nihilism without ism, discipline without skill, vocation without a message.

1993
Learns carpentry from Franciscan Brother Jan at Neerlangel
Preparation for a project in Plasy, Czechia. Because Russian collegues don’t get their visa the participation in the Hermit Festival is cancelled. An open letter of protest is addressed to the Czech Ministery of Culture in Prague.
Contribution to the Moscow underground artmagazine Stipobat, Russia

1992
Performances with The Moscow Theather and 12 Europian artists in theatres in Moscow, Kirow, Jekaterinenburg, Nowosibirsk, Irkutsk and Ulan Bator.
Participates in the movie Lenin’s Taxi.
Travels deep into Mongolia and stays with nomads.
Il faut cultivar son jardin, investigates Voltaire’s call at the farm of philosopher-antropologist Ton Lemaire, Saint-Astier, France

1991
Makes an anonymous reportage in the Potesi silvermine, Bolivia

1990
Selfdelivery Bachelor’s degree of the Academy of Fine Arts. Decides to finish her studies a half year before the official term of examination with intentions and other invisible qualities.
Workart, project at the St. Jan’s Lyceum with personnel of Cleaning Service RJD, during 1 year.
XII +I, contribution to an alternative students catalogue with moth-balls.

1989
Open Domein,collective project in the Melkfabriek, Amsterdam, The Netherlands
‘s-Hertogenbosch, The Netherlands, installation with sound, scent and light.
Visits New York, meets composer John Cage.

1988
Actual Fossiles, a series of touches in metal.
Stays at Shakespeare & Company Paris, France

1987
Action in West Berlin, paints holes in the Wall as an answer to the black squares of Malevich.
Münchener Geister (Wo denn ist der Ludwig geblieben?) Journey with tales through Bavaria, for the staff of the Congena Firm, together with Willem de Ridder.

1986
Strike Art, performance with air and mail.

1985
Visits the Soviet Union, USSR
Heraclite, installation with light, sound and scent.

1982
The Wounded Soldier, performance duration 2 years.

1972
Epiphany as a child: dresses up as a girl.


OPLEIDING / EDUCATION


Sandberg Instituut, Amsterdam (cum laude)
Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, ´s-Hertogenbosch (cum laude)